Burnout en stress begeleiding

Dreig je uit te vallen door burnout of stress?

Wil je niet-functionele patronen doorbreken?

Lichaam en geest kunnen zich herstellen en in balans komen middels burnout en stress begeleiding!

Stress…

Het is normaal om af en toe stress in je werk of in je privéleven te ervaren. Een beetje stress of spanning maakt je alert en zet je aan om goed te presteren en scherp te blijven. Anders wordt het wanneer stress langduriger wordt door stressvolle situaties of factoren die zich opstapelen. Als je niet voldoende ontspant tussendoor, raakt je lichaam en geest uitgeput. Je draaglast (de eisen die aan je worden gesteld) en je draagkracht (datgene wat je aan kunt) komen dan in disbalans.

Ben ik overspannen of heb ik een burnout?

Wanneer je de signalen en symptomen van stress en overbelasting (langdurig) blijft negeren, dan kun je overspannen worden. Je voelt je geestelijk en lichamelijk uitgeput, je krijgt moeite om activiteiten naar tevredenheid uit te voeren en je energie lijkt verdwenen. Je lichamelijke klachten kunnen toenemen zoals vermoeidheid, hartkloppingen, hoge ademhaling, pijnlijke spieren en slapeloosheid. Ook kun je psychische symptomen krijgen zoals concentratieproblemen, stemmingswisselingen, angst- of paniekaanvallen en neerslachtigheid. Wanneer je deze signalen krijgt en blijft negeren dan kun je in een burnout raken. Het zijn dus serieuze signalen om te luisteren naar lichaam en geest om erger te voorkomen!

Je stress aanpakken?

Ieder mens ervaart en reageert anders op stress. Gezamenlijk onderzoeken we wat jouw triggers zijn geweest waardoor je situatie is ontstaan. Je leert o.a. om beter grenzen aan te geven en beter met stress en tegenslagen (coping) om te gaan. Door meer inzicht te krijgen in je persoonlijkheid: hoe jij denkt, voelt en doet, kun je niet-functionele patronen doorbreken, waardoor je in de toekomst niet opnieuw in de valkuil komt. Er wordt gebruik gemaakt van moderne coach- of therapievormen. Soms is het nodig om je situatie eerst te stabiliseren (bij paniek en angstaanvallen) voordat we kunnen werken aan je herstel en balans tussen lichaam en geest. Uiteindelijk is het doel om terugval te voorkomen, je energiehuishouding te verbeteren en mentaal weerbaarder te worden zodat je weer volledig kunt functioneren!

Stress of burnout begeleiding iets voor mij?

Herken jij jezelf in bovengenoemde symptomen en voel je je ook langdurig gespannen? Of ken je iemand die hulp kan gebruiken? Kom dan in actie om erger te voorkomen. Bel gerust voor meer informatie of als je een afspraak wilt maken om stress, overspannenheid of burnout aan te pakken: 06-13220360 of info@praktijkpursang.nl. Ook je werkgever heeft baat bij als je goede stress of burnout begeleiding krijgt en duurzaam hersteld. Vaak is in overleg een financiële regeling te treffen met je werkgever of bedrijfsarts/UWV. Vraag daar naar! 

Burnout ervaring uit de praktijk

…na ziektewet…..
‘Na een paar maanden ziektewet wilde ik heel graag “anders” gaan leven. Ik realiseerde mij dat ik daar hulp bij nodig had. Ik voel mij nu sterker, heb meer zelfvertrouwen, ben niet meer zo dwangmatig in bepaalde dingen. Ik ben heel tevreden over wat ik bereikt heb en hoop nog verder te groeien’. Vrouw

…..Om een burnout te voorkomen…..
‘Ik ben een man van 49 jaar, gehuwd en heb een dochter van 9 jaar. Ik ben al ruim 6 jaar werkzaam in een functie waar ik zelf niet voor gekozen heb en waarin ik in oktober 2013 ben stukgelopen. De oorzaak dat ik op deze functie was gezet was gedwongen. Deze functie of ontslag. Ik heb na veel wikken en wegen besloten me maar bij de situatie neer te leggen Het voelde bij mij als een degradatie. Hiernaast gaf het me het gevoel dat ik dit niet verdient had. Toch wist ik het werk vol te houden. Mijn belangrijkste reden was het gezin draaiende te houden. Ik ben kostwinnaar. Ik heb een koophuis en een dochter die veel zorg nodig heeft. Ik heb het gezin draaiende gehouden maar ik was niet gelukkig met het werk wat ik deed.

Om een burn out te voorkomen ben ik in overleg met mijn leidinggevende naar Pur Sang gegaan. Toen ik voor het intakegesprek kwam was het voor mij een openbaring dat ik eens vrijuit kon spreken over mijn gevoelens over wat me overkomen was. Dit deed me erg goed. Ik realiseerde me dat ik mezelf ergens was kwijtgeraakt en dat ik aangepast (beschermend) gedrag had aangeleerd dat niet bij me paste. De gesprekken bij Sung Min gaf me inzicht in mijn gedrag en hoe de mensen erom heen erop reageerde. Dit raakte me echt en ik was vastbesloten op zoek te gaan naar mezelf. De gesprekken bij Sung Min hebben me bij dit proces geholpen doordat me een spiegel werd voorgehouden en het met me te bespreken wat mijn gedrag was en wat dat deed met mijn collega’s. Ik heb me vanaf toen voorgenomen het anders te doen. Ik heb met mijn collega’s een gesprek gehad en hen uitgelegd dat ik aan het werk was met mijzelf. Mijn collega’s vonden het een goede zaak dat ik aan mezelf aan het werken was en ze gaven me alle ruimte aan mezelf te werken. Langzaam maar zeker werd ik weer steeds de oude en nam ik afscheid van mijn aangeleerde beschermende gedrag en stelde me weer actief en kwetsbaar op. Dit werd goed opgevat door mijn collega’s. Door de gesprekken en oefeningen die ik had gedaan bij Sung Min ben ik staat om het goede gevoel vast te houden en te voorkomen dat ik terugval in mijn apathische beschermende gedrag. Ik ga nu weer met veel plezier naar mijn werk en ik merk dat het me nu minder moeite kost het werk te doen. Ik hoef nu niet meer tegen mezelf te vechten en ik kan me nu helemaal op het werk richten. Ik heb heel veel baat gehad bij de gesprekken en oefeningen bij Sung Min.

Achteraf realiseer ik me dat ik dit veel eerder had moeten doen. Gelukkig was het voor mij niet te laat. Het is nooit te laat om eens aan jezelf te werken. Als je ervoor open staat en je het even niet meer alleen kan dan kan Sung Min je hierbij helpen’.

Klik hier voor meer ervaringen.